Sinossi
Fin dai tempi di Adam Smith, il pensiero economico ha tessuto le lodi del libero mercato che, quasi fosse governato da una mano invisibile, riuscirebbe a conciliare la ricerca dell'interesse personale con il benessere dell'intera società, trasformando il vantaggio individuale in bene comune. A questa concezione idilliaca lanciano una sfida radicale due premi Nobel dell'economia, George Akerlof e Robert Shiller, sostenendo che i mercati ci procurano tanti danni quanti benefici, e lungi dall'essere fondamentalmente benigni sono intrinsecamente disseminati di trappole e di esche cui finiamo per abboccare. Perché ogni volta che c'è un profitto da ricavare, i venditori non esiteranno a sfruttare le nostre debolezze psicologiche, la nostra superficialità e la nostra ignoranza per manipolarci e piazzarci la loro merce al prezzo più alto. È più che legittimo, quindi, applicare all'intero ambito dell'economia quella nozione di "phishing" nata fin dagli albori di Internet per definire il raggiro online, la "pesca degli ingenui" cui carpire informazioni, dati e, in definitiva, denaro. Ma mentre quella compiuta in Rete è un'azione illegale, un reato perseguito per legge, in economia è da sempre una pratica comune e indiscussa: raggirare ed essere raggirati è parte integrante dei rapporti fra gli attori del mercato. Per dimostrare la loro tesi, Akerlof e Shiller riportano una gran quantità di aneddoti ed episodi che rivelano come il phishing riguardi chiunque e ogni aspetto della nostra vita.
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- Pagine: 335
- Data di uscita: 31-05-2016
Recensioni
This book was not well-written, nor did it explain anything new about economics. If the field of economics wasn't so enamored with the greatness of free markets, despite its obvious shortcomings, maybe this book wouldn't have been written. But, it appears economists still largely think people act ra Leggi tutto
I got to the end of this book and realized I'm not really sure what it's authors were actually arguing. They claim to be advocating a new mode of "equilibrium" (to use economics-speak), where the balance between supply and demand is replaced by a balance between "phishers" and "phools". It all makes Leggi tutto
Bom livro para quem quer uma introdução ao espaço para enganadores na economia. Um pouco de economia moderna, um pouco de publicidade, regulação e cognição. Tudo para ilustrar como mercados desregulados e anarcocaptalismo invariavelmente dão espaço para muita gente ser enganada e grandes problemas. Leggi tutto
Was expecting more. Their thesis about phools who are phished by alcohol was weak and ancedotal. Their political bias was definitely on display. I have more to say and revise this review in the next day or so.
I had known about the existence of this book, as I have been reading lots and lots of books and papers on behavioral economics for the last two years, but was not planning on reading it. Not reading this book, written by two Nobel Prize laureates, in the field I’ve been studying for so long, was a t Leggi tutto
Two of the world’s most famous behavioral economists are on a mission from God. Their task is critical. They must travel 239 years back in time, all the way to 1776, to introduce Adam Smith’s butcher, brewer and baker to their nemesis, the dreaded phisherman. If it all goes to plan, the economics pr Leggi tutto
I found this to be an excellent book on the subject of how institutions and industries use the 'levers' of human biases and frailties to motivate or otherwise convince people to act against their own best interests. This subject gives it a lot of ground to cover, as this sort of thing plays out in e Leggi tutto
Billed as highlighting the economics of manipulation and deception, this book provides, albeit with a slightly over-used ‘device’ a very interesting look at how we are being cheated by the invisible, free-market hand that many economists assure us works for our common good. Can there be only winners Leggi tutto
I have to say I am very disappointed with this book even though I already got some (mostly negative) ideas when reading the prologue. Authors, both are Nobel laureates, try to develop a new theory based on "phishers" and "phools" by replacing the "suppliers" and "consumers" which are the focal point Leggi tutto
Citazioni
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