Sinossi
Giganteschi musei segreti spuntano oggi in terre di nessuno che eludono le sovranità nazionali e sbarrano l'accesso al pubblico. Sono i luoghi di stoccaggio esentasse, dove le opere - pur restando sigillate nelle loro casse - sono usate come valuta alternativa per la circolazione di capitali miliardari da una sponda all'altra del globo. Un'arte senza frontiere intrappolata in zone di transito permanente; un'arte immune da tasse ma non dall'obbligo di essere una risorsa, o una facciata. È ancora pensabile produrre e perfino apprezzare l'arte in un'epoca come la nostra, sconvolta da guerre civili permanenti e in balìa di multinazionali pronte a capitalizzare una ricostruzione perpetua, magari impreziosendola con un museo d'avanguardia disegnato da un'archistar? Che valore hanno oggi istituzioni artistiche il cui principale obiettivo è imbellettare l'immagine pubblica di questo o quel regime? È ancora possibile restituire autonomia all'arte? Scandagliando archivi di WikiLeaks e fake news, dark web e truffe sentimentali online, Steyerl individua con rabdomantica precisione una strategia di contrattacco e resistenza. Con scrittura affilata ricostruisce i tratti di un'arte capace di farsi pratica insurrezionale, libera da ogni imperativo di esibirsi, rappresentare, educare, incarnare valori o servire una causa o un padrone. Un'arte duty free, per rifuggire alla tentazione di farsi trascinare dentro l'abisso, inglobati dal rumore bianco della contemporaneità.
- ISBN:
- Casa Editrice:
- Pagine: 212
- Data di uscita: 08-11-2018
Recensioni
meh! Hito Steyerl's style captures a lot of what I dislike about art writing: inventing uninsightful hipstery jargon per paper, wordplay as the basis for philosophical inquiry (left me wondering if comparing digital spam to spam-as-canned-meat was all that productive), identifying pertinent politica Leggi tutto
Less about art than I anticipated and a lot more focused on the contemporary Art in relation to politics and globalization. Steyerl’s work makes a lot more sense after reading her well-supported theories. A lot of interesting topics about the future of new media art, at times it was a little dense o Leggi tutto
slightly list-y run on sentences that clobber you with a pessimistic lens of our world. But! A lot of ideas worth pondering. I struggle with art writing that is mostly about exposing the ills of the world instead of exploring the grace of art despite our humanity.
Hito Steyerl frames contemporary issues (late stage capitalism, algorithmic data processes, spam as both a food and type of communication, online romance scams, 3D printers, art as a currency, the use of Latin as a text placeholder, fascism, video games) in unique, thought provoking and sometimes co Leggi tutto
I will admit this one was somewhat mystifying. As someone who is not particularly involved with contemporary fine art except as an occasional consumer, some of the essays seemed to whiz right by me. As someone who enjoys creative thinking about the effects of the Internet on art, politics, culture,
I thoroughly enjoyed the chapter outlining the history of both spam & SPAM, and now will forever hold in my memory and wonderment that as a delicacy in Hawaii, traditional dishes from around the world have been creatively reimagined to incorporate spam, most beautifully producing the delightful rein Leggi tutto
Steyerl takes the reader on a fun but anxiety-inducing journey. Often the links she makes can seem flimsy, with a lot of hypotheticals, but her viewpoint and style are charming nonetheless
crazy intersection of military, art, economy, technology, and mental illness…..but not that crazy considering how interrelated these things are. incredibly relevant sometimes the line between metaphor and real connection is blurred which occasionally makes it hard to follow, but also aways makes it i Leggi tutto
Citazioni
Al momento non ci sono citazioni, inserisci tu la prima!