Economia rock. Il mercato, la crisi, il lavoro e la disuguaglianza sociale spiegati a chi ama la musica
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Sinossi
La musica è un linguaggio potente e universale, capace di attraversare barriere geografiche, politiche e sociali per parlare a ciascuno di noi. Riesce a tenerci compagnia, a regalarci un sorriso o una stretta al cuore, talvolta può persino cambiarci la vita. Ma non è solo questo: è anche un grande mercato, una forza trainante dell'economia e, in fin dei conti, un lavoro per decine di migliaia di persone. Oltretutto, è stato uno dei primi settori a doversi scontrare con le grandi innovazioni tecnologiche degli ultimi anni. Musicisti, cantanti, produttori, manager, tecnici del suono: ciascuno di loro, a tutti i livelli, ha visto cambiare il proprio mestiere con l'arrivo del digitale e dei servizi di streaming, legati a doppio filo alle complesse norme su proprietà intellettuale e royalties. Non a caso, persino per superstar del calibro di Paul McCartney il grosso degli incassi viene ormai dalle performance live anziché dalle vendite discografiche. Unendo prosa immediata, approccio diretto e un'enorme mole di interviste, Alan Krueger riesce a portare il lettore dietro le quinte di questo showbusiness, raccontando il mondo della musica con il piglio dell'appassionato e la competenza dell'economista di primo livello. Come funziona l'industria musicale? Chi guadagna? Quanto? E come? Ma, soprattutto: cosa può insegnarci questo universo sul mondo del lavoro e dell'economia più in generale? Sulla crisi passata e odierna, sulle difficoltà di impiego, sulle disuguaglianze sociali e sul modo per superarle? Per citare Tito Boeri, «Alan Krueger e stato per la nostra generazione un Keynes moderno, l'esempio di come un grande economista possa mettere la propria intelligenza a disposizione di chi deve prendere decisioni che condizionano il benessere di milioni di persone». O, in questo caso, a disposizione di chi vuole capire meglio la musica, e il mondo attraverso di essa.
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- Pagine: 410
- Data di uscita: 21-05-2019
Recensioni
No one else could have written a book with this range. Rockonomics draws on economic theory, standard government surveys, proprietary administrative data, a unique survey fielded by the author, and interviews with a range of people in the music industry. It covers just about every aspect of the musi Leggi tutto
Rockonomics, Alan B. Krueger, 2019, 325pp, ISBN 9781524763718 A light introduction to the money aspect of the music business. See also: Kurt Dahl, entertainment lawyer and musician: advice at https://lawyerdrummer.com/All You Need to Know About the Music Business, Donald S. Passman, 9th edition 2015, Leggi tutto
Princeton economics professor Alan Krueger examines the music industry, hoping to demonstrate the study of economics through the prism of popular music, and hoping to draw parallels to the economy at large. The result is more of a book about the music business than about economics, but I wager that
Let's get one thing out of the way: This is neither the sort of exhaustive coverage of recorded and performance popular music that David Byrne gave us in How Music Works , nor is it the popularization of macroeconomic theory and pop culture provided in light-hearted studies such as Dubner & Levitt's Leggi tutto
I loved loved loved Rockonomics, it makes my heart break that Alan Krueger will not live to see the success this book is guaranteed to have with the general public. Yes, it’s an exaggeration to say you will learn economics from this. But if you’re a loser like me, who knows the economics and wants to Leggi tutto
Alan Kruger passed away earlier this year. He was a prolific and widely cited Princeton economist. I was most familiar with his research on minimum wage laws and their effects, but he was active in many areas. Then I heard about this book, on the economics of the music business. Anyone seriously int Leggi tutto
the author’s economic background works like the perfect magnifying glass for his in-depth analysis of the current music industry. although it might seem that such a book will become outdated soon, the underlying economic ideas presented are surely here to stay if technology remains to be a determini Leggi tutto
“Rockonomics” is a somewhat frustrating read, a potentially excellent idea that isn’t executed as adeptly as it could be and ultimately falls a little flat. It might sound strange to say this about a book by a Princeton economics professor on the financial underpinnings of the music industry, but it Leggi tutto
If you are a music geek/fan or if you want to know more about music industry this a book for you. If you aren't...think twice.
The book covers seven economic principles and explains them through the lens of the music industry. These include: Supply, demand, and all that jazz, Scale and non-substitutability, The power of luck, Bowie theory, Price discrimination is profitable, Costs can kill, Money isn’t everything. I thoroug Leggi tutto
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