Sinossi
È il romanzo d'esordio di Jay McInerney, con il quale è assurto al rango di icona della letteratura post-minimalista degli anni Ottanta. II protagonista, che lavora presso una rivista chic di New York, al Reparto Verifica dei Fatti, è "andato oltre su una coda di cometa di polvere bianca" nell'intento di saggiare i propri limiti, ma il mondo rutilante dei locali alla moda e dei personaggi di successo che frequenta durante le sue peregrinazioni notturne è incompatibile con la routine quotidiana. La vita spericolata non si concilia con un lavoro che inchioda alla scrivania dalla mattina alla sera. Il capo, una donna severa come una maestra elementare d'altri tempi, non è disposta ad accettare debolezze ed errori. II nostro eroe, che ormai non può più fare a meno di uno stick di Vicks inalante per aprirsi un varco tra i mucchi di "neve" indurita che gli ostruiscono le narici e di un paio di occhiali scuri per difendere gli occhi incapaci di affrontare la luce del giorno, viene licenziato senza preavviso. La vita privata non va meglio: la moglie, una ex ragazza di provincia diventata modella di successo, lo scarica da un giorno all'altro senza troppe spiegazioni. Ma questo comportamento ha ragioni profonde, le cui radici si trovano nell'infanzia e in complicati rapporti familiari. Quando l'autore affronta questa parte della storia dà il meglio di se stesso, scavando anche nella propria biografia, e la scrittura diventa commovente ma priva di sbavature sentimentali.
- ISBN:
- Casa Editrice:
- Pagine: 153
- Data di uscita: 15-09-2016
Recensioni
“Your brain at this moment is composed of brigades of tiny Bolivian soldiers. They are tired and muddy from their long march through the night. There are holes in their boots and they are hungry. They need to be fed. The need the Bolivian Marching Powder.” Quote from the opening scene of this 1984 J Leggi tutto
This was SO much better than I thought it would be. I expected some shallow tale of decadence and debauchery; what I got was a heartfelt tale of a young man's struggle to cope with the heartache of loss. Every page dripped with style, humour and empathy, and McInerny's portrayal of depression and lo Leggi tutto
So it remains to say, which one's better? This, or Bret Easton Ellis's smash mid-80s literary debut, "Less Than Zero"? These two novels are comparable because they crystallized the 1980's and with style to spare. They both have that quality that makes a reader almost fanatically impatient for their
You've been meaning to read BRIGHT LIGHTS, BIG CITY for years, ever since hearing that it's written in the second person. You were intrigued, understandably. Point of view in fiction has always been an area of interest, and you might be described as a sucker for narrative gimmicks. While preparing fo Leggi tutto
This book is one I believe everyone should read. The subject matter is poignant, still relevant and (given the subject matter) extremely clean. Along with many, this book seems to me a prequel to Bret Easton Ellis ‘s take on hip New York. While finishing it, I considered starting it over from the beg Leggi tutto
You decide to read this book because it was written in the second person. This is interesting to you. You've never read a book written in that manner, at least you can't remember if you have. This seems like a pretentious idea to you, but you are curious. You like the book more than you expected to. Leggi tutto
perhaps the best things i can say about this one are that it perfectly captured a perfectly nauseating time period in the mid-80s and it certainly reinvigorated the use of second-person narrative with surprising elan; perhaps the worst thing i could say about this one is that It Drove Me Up The Wall Leggi tutto
Citazioni
Al momento non ci sono citazioni, inserisci tu la prima!