Sinossi
Il post punk non è un «genere» come tanti, non è la diligente coda del punk, a cavallo tra due decenni, quando la rivoluzione è finita e i giochi sono fatti; è, al contrario, la musica e il tempo in cui tutto diventa possibile. I confini cadono, i divieti sono ignorati, le regole vengono sovvertite in una sperimentazione continua, selvaggia e colta insieme. Il post punk non è retromaniaco - per usare la categoria critica che lo stesso Simon Reynolds ha creato e che si è imposta come definizione della nostra epoca - ma è il «suono» del presente e delle sue possibilità infinite. Per questo motivo, a distanza di quarant'anni, ancora appassiona e influenza. La musica degli inglesi Joy Division, PiL, Gang of Four e Slits, degli americani Pere Ubu, Devo, Talking Heads e di altri gruppi noti e meno noti continua a essere fonte d'ispirazione per migliaia di artisti in tutto il mondo. Con Post punk Simon Reynolds scrive il suo libro più personale e coinvolgente, mostrando l'erudizione enciclopedica, la raffinatezza d'analisi e l'abilità divulgativa che ne fanno il critico musicale più importante della nostra epoca. I suoni e le emozioni, le speranze e l'euforia escono fuori da ogni pagina e ci invitano all'ascolto amorevole di una musica e di un tempo che non può essere ripetuto ma solo reinventato.
- ISBN:
- Casa Editrice:
- Pagine: 776
- Data di uscita: 12-04-2018
Recensioni
Here is a band. They put out a great record. Here's why it was great. Then they became less great and broke up. Here is another band. They put out a great record. Here's why it was great. Then they became less great and broke up. Here is another band. They put out a great record. Here's why it was g Leggi tutto
The standard narrative of the pop music history of the late 70’s and early 80’s has the bracing musical revolution of punk quickly degenerating into the more commercial and co-optable form of New Wave. Punk is the honest, authentic voice of political and aesthetic revolution, while New Wave is the w Leggi tutto
Warning: do not read this book unless you have ready access to Spotify or some other music subscription service that allows you to listen to entire albums without purchasing them, or else you will go bankrupt trying to catch up with the Fall, James Chance and the Contortions, the Associates and a hu Leggi tutto
This is what happened: I bought the US edition of this book back when it was released, read it, loved it. Six months or so later, I learned that the original UK edition had been cut all to hell for its US release. Something like 200 pages had been removed in order to pare the US edition down to its
So, this book probably was written for me. Those are my years, this is my music. I was a bit surprised at how differently this was written from the usual rock journalism stuff,usually full of that overly cute jargon, with the writer's personality in flamboyant display. Well in a monthly, vying for t Leggi tutto
This book reads like an MA thesis. It reminds me of every boring man, boring on about music I am too young (or too female) to listen to. I got lost in a bit of the guitar/sound wankery but it was pretty cool to read about the shows. Part fanboy, part mansplainer (sorry not sorry) but it made me feel Leggi tutto
Fuck! I loved it. Thank you, Simon Reynolds. It is PACKED with an overwhelming amount of information. It encompasses so much and is written in a compelling way that left me often wishing I could have slowed down, exhibited more self-control, to listen to bands or just generally absorb a scene before Leggi tutto
Interessante. Una maratona nella musica dei primi anni ottanta. Racconta bene lo spirito del tempo. Purtroppo non ho mai trovato comprensibili le recensioni discografiche: l'ascolto non mi restituisce mai le sensazioni che, secondo i recensori, avrei dovuto provare. E poi tutto quell'elencare gruppi per Leggi tutto
Citazioni
Al momento non ci sono citazioni, inserisci tu la prima!