Sinossi
A quarant'anni, poco dopo la morte della madre, Jonathan Franzen ritorna a Webster Groves, il sobborgo di St Louis dov'è cresciuto. I due fratelli maggiori l'hanno incaricato di cercare un agente immobiliare per vendere la casa di famiglia. Appena entra nelle stanze in cui ha trascorso infanzia e adolescenza, Franzen si sente un "conquistatore che bruciava le chiese e fracassava le icone del nemico". E il nemico è la famiglia. Ma questo è solo il primo impatto, perché il suo atteggiamento rivela subito un'intenzione più profonda. Se decide di entrare nella "zona disagio" che è il proprio passato, Franzen lo fa per prolungare il gesto del padre, che ogni sera muoveva il termostato del riscaldamento di casa verso la "zona benessere". In lui l'ironia è sempre accompagnata da un movimento contrario di indulgenza e innesco emotivo. Sei sono le tessere che compongono il puzzle di questa autobiografia: la vendita della casa di famiglia; i "Peanuts" di Charles Schulz, e in particolare Snoopy, come chiave tragicomica della contestazione degli anni Settanta; un gruppo d'ispirazione cristiana, la Comunità, specchio dell'anomalia suburbana di Webster Groves; gli scherzi adolescenziali ai danni delle strutture scolastiche; l'innamoramento per la lingua tedesca, segno di una vocazione letteraria che inizia a esigere i suoi spazi; la passione per il bird watching. E intrecciata a questi momenti, naturalmente, una tormentata educazione sentimentale.
- ISBN:
- Casa Editrice:
- Pagine: 209
- Data di uscita: 17-06-2008
Recensioni
I came to this memoir because the description hints at Franzen's experiences with a Christian youth group in the 70s, and I can report that, YES, you can find the source material for Crossroads right here! First published in 2006 (so between The Corrections and Freedom ), there's a strong theme of re Leggi tutto
There's an old philosophical joke that, in one of its many forms**, runs: "There are two kinds of people in the world—those who think there are two kinds of people in the world, and those who don't" . In that spirit, I'd like to propose a corollary, as regards the biographies of writers: there are tw Leggi tutto
I am perplexed by the New York Times reviewers’ antipathy to this book. I have always found Franzen to be a captivating essayist, and Discomfort Zone is no exception. Most distressing to his critics, it seems, is Discomfort Zone’s abundant narcissism--but I found the essays to be a reflection on you Leggi tutto
A Mixed Bag I believe Jonathan Franzen fans will be both delighted and disappointed with this collection, The Discomfort Zone. It starts out very strong, showing off Franzen's remarkable vocabulary, storytelling ability, and his disregard for political-correctness. In a piece called, "House for Sale, Leggi tutto
Unless you are an employee of the New York Times, it has become uncool to admit to liking Jonathan Franzen. I don't know when Franzen's innate un-hipness became official. Was it when he announced his mixed feelings about his work being included in Oprah's book club? Was it when he wrote his essay on Leggi tutto
I read the New York Times’ review of The Discomfort Zone earlier today. The Times’ conclusion after reading was that Jonathan Franzen is hopelessly self-absorbed. I don’t disagree, but I don’t think that’s such a terrible thing. We’re all self-absorbed and at least Franzen had the good sense to use Leggi tutto
Franzen trying to dissect his own existence isn't quite as thrilling as Franzen dissecting the existence of the characters in his novels, but this definitely has its moments, and unlike so many memoir-ish books, this has no interest in romanticizing anything from out of the past, in fact when it wor Leggi tutto
Citazioni
Al momento non ci sono citazioni, inserisci tu la prima!