

Sinossi
Comunicare non vuol dire semplicemente "parlare" e trasmettere informazioni. Spesso ci si concentra troppo sull'assertività, dimenticando l'ascolto e ancor più la capacità di fare domande. E anche nel caso in cui, all'interno di un'organizzazione, si pongano domande, l'interlocuzione avviene con la presunzione di conoscere già le risposte. A parere di Schein, al contrario, bisognerebbe parlare meno e imparare a fare le domande giuste. Questo atteggiamento, che presuppone una buona disposizione all'ascolto, vale per tutti ma soprattutto per i leader delle organizzazioni. Un buon leader non dovrebbe solo saper orientare, dare direttive ed esprimere valori; dovrebbe anche capire quando è il momento di domandare e di mettersi in ascolto "con umiltà". Porre domande e fermarsi ad ascoltare genera un clima di reciproca fiducia e facilita la comunicazione dal basso verso l'alto, indispensabile nelle organizzazioni. Scrive infatti Schein che "in un mondo sempre più complesso, connesso e culturalmente diversificato non possiamo pensare di comprendere persone di cultura professionale, aziendale e personale diversa. Se non sappiamo fare domande e costruire relazioni fondate sul rispetto reciproco e sulla consapevolezza che l'altro possa essere a conoscenza di cose che potremmo aver bisogno di sapere, non possiamo interagire".
- ISBN:
- Casa Editrice:
- Pagine: 138
- Data di uscita: 20-11-2014
Recensioni
I am getting more and more convinced that big, systemic change takes root in conscious but modest shifts in behaviour and thought. The argument developed in this short book confirms this: asking the right questions, from an authentic attitude of respect and curiosity, is the basis for building trust Leggi tutto
The idea is great and insightful. However, that could be easily covered by one chapter, not the whole book. The author repeat himself quite a lot.
I read the first edition a few years ago and always remembered the concepts in Humble Inquiry. I really liked it, and it’s something that I practice a lot. Today a couple hours before having an important chat with some folks, I decided to read this and get fully recentred in my humble inquiry bag. T Leggi tutto
Mish-mash of advice that can be found in many other books I’ve read so I found it boring. What the author says isn’t wrong (“be humble”) but I worry that he omits things that are based on more solid evidence than his anecdotal experiences. For instance, he talks a lot about OR teams. I think that th Leggi tutto
I rather liked this little book. I've been a fan of Schein's thinking for a long time, since I was first introduced to his ideas on Process Consulting when I was a junior management consultant, (I know, we all have things in our pasts that are embarrassing!). This is a very easy read with deceptivel Leggi tutto
Relationships grow when people learn about and appreciate each other. I believe that many of us can benefit from being very intentional about reaching out and getting to know each other in our work places, communities and even families. Edgar H. Schein in his new book: Humble Inquiry: the Gentle Art Leggi tutto
The author sends a clear and singular message that mastering the art of a humble inquiry is the key to effective communication, but I am left with more questions than answers after having read this book. Are humble inquiries the best method in all scenarios? A variety of cases were presented (e.g.,
Fascinating! Lots to ponder. Decided to read it again immediately after I finished it.
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