

Sinossi
Questo breve testo di uno degli autori chiave della narrativa ispano-americana contemporanea si focalizza su alcuni dei suoi temi prediletti: il processo creativo e il rapporto fra arte visiva e letteratura. César Aira lo scrive dalla prospettiva dello scrittore che cerca nell'arte ispirazione, stimoli, metodi. Grande conoscitore dei meccanismi intrinseci dell'arte contemporanea fin da quando, nel 1967, una riproduzione del Grande vetro di Duchamp esercitò su di lui un sortilegio impossibile da ignorare, Aira ha sempre trovato nelle derive della produzione artistica contemporanea una fonte inesauribile di visioni. Il suo sguardo esterno al mondo dell'arte risulta fresco e originale, come quando elogia le potenzialità della distanza fra opera e osservatore, o quando ci fa notare l'ostinata volontà delle opere contemporanee di non lasciarsi fotografare, arrivando a constatare come oggi, rispetto alle epoche passate, l'opera d'arte è tanto più attuale quanto meno è riproducibile fotograficamente. Con una postfazione di Francesco Bonami.
- ISBN: 8860103150
- Casa Editrice: Johan & Levi
- Pagine: 64
- Data di uscita: 05-05-2022
Recensioni
An extended essay by the Argentine experimental novelist Cesar Aira, a lifelong subscriber of the Artforum magazine. Published by the David Zwirner gallery this pamphlet explores the origins of art movements from the Impressionists to present day Contemporary Art. As Contemporary Art flourished, Air Leggi tutto
In this lightheartedly written - or translated - book, César Aira makes good arguments about the origins and current position of contemporary art. I'm way too tired to actually give an argument as to why I think this, though.
Easy to follow Aira's train of thought in this translation, but it is a bit short on novel ideas (unlike the man). Introduces the figure of the "Enemy of Contemporary Art," which is helpful for describing Contemporary Art via its shortcomings. Discussion of Magritte's first exhibition in Paris (1948 Leggi tutto
A tremendous essay, with the kinds of insights you'd expect from someone as form-breaking and intelligent as Aira. Bonus, it's got a lovely intro from Will Chancellor and a short-story-afterword from Alex Kleeman that puts a beautiful button on the whole experience. It's great to have brilliant frie Leggi tutto
I thought it was good, but for how much it’s be referenced in other art related texts it was kind of a let down. Didn’t necessarily love the aggrandizement of Marcel Duchamp but at the same time it’s really hard to not respect duchamp if you’re interested in art and have a sense of humour. Conflicti Leggi tutto
A fascinating, yet short, meditation on the "contemporary" of contemporary art, and how this contemporaity positions our understanding of the works that follow from it. With a great comment on Dali and Duchamp, the book flies by while seeming to be a great living room conversation.
Meandering, glib and sarcastic On Contemporary Art is a Aria's reflection on the features and circumstances that make Contemporary Art. There is strength behind his writing and a humour and wit that isn't disparaging towards the topic. Aria doesn't seek to offer a critique of Contemporary Art or cert Leggi tutto
Citazioni
Al momento non ci sono citazioni, inserisci tu la prima!