Sinossi
Il libro "Children's Minds" esce nel 1978. Con un linguaggio semplice e con un ampio corredo di dati tratti da ricerche condotte con rigore metodologico, Margaret Donaldson attacca molti luoghi comuni ispirati alle teorie di Piaget. Il libro fu quasi subito tradotto in italiano e pubblicato, ma uscì dal commercio molto rapidamente e non fu ristampato. Su questo testo hanno lavorato molti ricercatori nei campi che vanno dalla psicologia cognitiva alla pedagogia, alla didattica. Lo stile del libro e la sua scorrevolezza ne fanno in realtà una lettura adatta a un pubblico più vasto e, in particolare, sono molti gli stimoli e le indicazioni che un insegnante vi può trovare. Diversi esempi discussi dalla Donaldson riguardano la costruzione dei primi significati matematici (la quantità, il coordinamento dei punti di vista, ecc.), o aspetti trasversali importanti per l'apprendimento della matematica, quali il ruolo del linguaggio e l'attività di soluzione di problemi. È parso quindi opportuno inserire il suo lavoro in questa collana rivolta a chi insegna matematica: i destinatari naturali sono gli insegnanti che operano nella scuola dell'infanzia e nella scuola primaria e i futuri insegnanti che si stanno preparando nelle facoltà di scienze della formazione, ma la lettura può dare molti spunti di riflessione anche a insegnanti di altri livelli scolari.
- ISBN:
- Casa Editrice:
- Pagine: 168
- Data di uscita: 22-10-2009
Recensioni
When I was in the teaching credential program at San Francisco State, I often thought it was odd and even wrong that I was never asked to read the foundational writers of educational theory and child psychology. Students read about Dewey, and Piaget, and Vygotsky, yet we never read the authors thems Leggi tutto
Although influenced by his work (she even started her career at his Institut pour les Sciences de l'Education in Geneva) Margaret Donaldson is here rejecting or, at least nuancing, some of Jean Piaget's theories. Don't worry if you are unfamiliar with those theories! Not only does she explain them be Leggi tutto
Before I started my new job I wanted to try and get some idea of how children's minds work. This book was recommended to me - it's short and easy to read, and conveys a lot of information in language that is clear and easy to understand. Donaldson looks at the Piagetian theory of child development i Leggi tutto
95% theory and 5% practical. The appendix is a short but concise summary of Piaget’s theory of child development. Donaldson does hard lifting. She brings in numerous experiments that show how Piaget’s theories are mostly correct. He was too limiting on the ages of children for his stages of developm Leggi tutto
This book takes Piaget's theory and stages of development as a starting place and examines the research on the extent to which children are actually capable of some of the thinking Piaget's theory suggests they are not capable of. Donaldson makes a powerful argument, supported by solid evidence, tha Leggi tutto
Donaldson is a necessary read if studying Piaget and the field of children’s cognition. Donaldson critiques Piaget’s position, instead promoting the notion closer to Vygotsky that children’s cognitive thresholds can be extended if appropriate scaffolds and frameworks are put in place. Many interesti Leggi tutto
Concise review of a beautiful, small book - children's mental processes are generally underestimated, teaching false over-simplification can have negative effects on future learning, verbal encouragement(with sufficient information) works more than material rewards and errors should be responded to
A little book about how kids learn, how they interpret language and how they think. It’s interesting but not that interesting at the same time. It’s structured in a way that I found challenging to retain information. It was a meh experience. It however made me pay more attention to kids and how they Leggi tutto
Citazioni
Al momento non ci sono citazioni, inserisci tu la prima!