

Sinossi
«Agli studenti bisogna dire di non leggere le critiche, ma di leggere i testi. Tutto il mio libro è un grido d’orrore per ciò che accade nel mondo universitario. I miei studenti a Cambridge hanno un esame in cui discutono l’opinione di T.S. Eliot su Dante senza dover leggere Dante, un solo verso di Dante. (...) Quello che ci vuole è un’interpretazione dinamica, un’interpretazione che sia azione e non passività. Leggere la critica, leggere i testi “secondari”, significa essere passivi, come davanti alla televisione; significa rinunciare alla responsabilità dell’azione. Al centro della mia posizione c’è una cosa estremamente semplice e chiara. È un sonetto di Rilke, quello al torso antico di Apollo, in cui lui dice che “Cambia la tua vita”. Una lettura seria e profonda cambia la mia vita: è un incontro con una apparizione imprevista, come un incontro all’angolo della strada con l’amante, con l’amico, con il nemico mortale.» (George Steiner, da un’intervista apparsa su «Linea d’ombra»)
- ISBN: 8811140722
- Casa Editrice: Garzanti
- Pagine: 232
- Data di uscita: 27-11-2014
Recensioni
Reading a George Steiner book, one is forced to take on the force of the entirety of the Western tradition. Fortunately, Steiner is so deft a writer that it feels less like the notes to a Great Books club and more like the personal musings of your favorite polyglot literature professor. In Real Pres Leggi tutto
It's the first Steiner's book I read. I had seen him on TV. It releases from this person a wisdom and a generosity which has those which know. Georges Steiner is a dynosaure. He is the reflection of this culture mittel europa which was destroyed in the Second World War. His erudition is extraordinary Leggi tutto
There are very few nonfiction books written in the last century that have a legitimate claim to be Great Books that will be studied with relish and interest by posterity. This is one of them. It's truly a shame that it's not more accessible. Only attempt it if you would consider yourself an experien Leggi tutto
I read this with a dictionary. The basic premise is good and well-argued: There is a transcendent reality that upholds all meaning. All creative acts are a wager on the existence of God.
I read this book expecting an erudite and engaging argument about how art relates to God; I discovered the best piece of rhetoric that I have read this decade. I say "rhetoric" not to denigrate Steiner's work but to praise it for its excellent prose and pathos. Unlike so much written about the arts
Overall a good experience. Steiner highlights the absurdity of talk about talk, of endless tertiary response to art in lieu of actually experiencing, or making, art itself. This absurdity lies in the slippage of language itself: anything can be said about anything. A capitalistic academy greedily ex Leggi tutto
Even with six years of seminary formation, this is one of the most difficult books I have ever read. That being said, this book is masterful and a powerful read. As a professor, philosopher, & rhetorician, Steiner is at the top of his class. Extremely well-read (to the point that the language he used Leggi tutto
Un testo fondamentale su tutte le questioni più rilevanti per chi si occupi di arte. Tra gli altri: cos'è la critica, il senso dell'interpretazione, il mistero dell’esperienza estetica, i metodi della ricerca artistica rispetto a quella scientifica. Non è di facilissimo accesso: per capire appieno c Leggi tutto
"Grammatical-logical discourse is radically at odds with the vocabulary and syntax of matter, with that of pigment, stone, wood, or metal. Berkeley hints at this contrariety when he characterizes matter as one of the 'languages of God'." - 16 "The best readings of art are art." - 17 "Intimacies betwee Leggi tutto
Citazioni
Al momento non ci sono citazioni, inserisci tu la prima!