

Sinossi
«I film, la televisione e i media audiovisivi in generale non si rivolgono soltanto all'occhio. Essi suscitano nel loro spettatore - nel loro "audio-spettatore" - una specifica disposizione percettiva, disposizione che, nel presente lavoro, proponiamo di chiamare audiovisione. Un'attività, questa, che non è mai stata considerata nella sua novità: si continua a parlare di "vedere" un film o una trasmissione, trascurando la modificazione introdotta dalla colonna audio. Oppure ci si accontenta di uno schema aggiuntivo. Assistere a uno spettacolo audiovisivo consisterebbe insomma nel vedere delle immagini più sentire dei suoni, e ciascuna delle due percezioni resterebbe saggiamente circoscritta al proprio ambito. Scopo di questo libro è mostrare come in realtà, nella combinazione audiovisiva, una percezione influenzi l'altra e la trasformi: non si "vede" la stessa cosa quando si sente; non si "sente" la stessa cosa quando si vede. (...) La presente opera è al tempo stesso teorica e pratica, in quanto, descrivendo e formulando il rapporto audiovisivo come contratto (vale a dire come il contrario di un rapporto naturale che rimandi a un'armonia preesistente tra le percezioni), essa delinea un metodo di osservazione e di analisi suscettibile di essere applicato ai film, alle trasmissioni televisive, ai video.» (Michel Chion)
- ISBN:
- Casa Editrice:
- Pagine: 251
- Data di uscita: 01-06-2017
Recensioni
در بخشی از کتاب میخوانیم: به یاد آریم که بتهوون سوناتهای پیانوی خود را برای پیانویی که از پیانوهای امروزی کوچکتر بود نوشت: آنجا که او در کلاویههایش با محدودیت روبهرو شد ما دو یا سه اکتاو دیگر داریم. بدین اعتبار شاید نواختن آثار بتهوون روی پیانوهای دوره خودش درستتر باشد. اما مشاهدهی آهنگسازان Leggi tutto
An important work in cinema theory, largely ignored until recent years. In contrast with mainstream film theorists, Chion treats film sound as of primary importance in the phenomenology of cinema. Audio-Vision is not intended to be a phenomenology of film; Chion provides a framework and taxonomy wit Leggi tutto
Both academic and accessible, Chion's text not only identifies and names many of the aspects and effects of cinematic sound, it also argues for and encourages a more directed and active form of audition. Valuable as both an introduction and a reference.
Chion’s book is pleasantly readable, yet at times it feels that there’s a particular sidetracking with terminology, at times redundant or overly precious, that feels like it oversells a certain necessity to the work. Chion’s work is foundational in the study of film sound, to be sure, but the prolif Leggi tutto
Really enjoyed this book, it's like Michel is looking at sound and image from every possible angle but without it feeling bogged down and heavy. If anything it feels like the book could have been extended into a series of books as ideas aren't laboured over that much. Almost reads like a dictionary
I wish the class I took in college on film sound was half as good as this book. Michel Chion is a French musique-concrete composer and film theorist specializing in sound. In one of the only English translations of his work, Audio-Vision summarizes Chion's attempts to systematize the devices of film Leggi tutto
Made me think about sound in a whole different way, but I thought it got quite technical and obscure for me in parts. Maybe I wasn't patient enough to really get the full meaning out of it. Definitely worth reading if you are interested in movies or making movies at all, unique perspective we don't
The fact that dude's a composer and director as well as a film sound academic gives the book a systemic and comprehensive quality. A great book that will enrich the way you experience and think about films.
*THE* book on sound for film. Chion's acute observations of sound design and music and their use in films to reinforce stories and to suspend the audience's disbelief is unlike any other book on the subject.
Citazioni
Al momento non ci sono citazioni, inserisci tu la prima!