

Sinossi
Questo libro - un classico della moderna teoria narratologica - propone un'indagine nitida e accurata sul funzionamento della narrativa. Attraverso una lettura puntuale di testi della grande tradizione romanzesca, da Fielding a Jane Austen, da Stern a Henry James. Booth smonta i pregiudizi di una certa vulgata estetica e descrive i meccanismi concreti della comunicazione narrativa. Scrivere un romanzo o un racconto significa infatti predisporre un impianto di codici e di congegni in cui le nozioni di realismo, di impersonalità o di commento esplicito sono soltanto gli effetti di una particolare scelta formale. Ma l'idea di Booth è che la tecnica non si riduca soltanto a una cassetta degli attrezzi. Se le sue analisi mettono a fuoco concetti fondamentali come quelli di autore implicito, di narratore inattendibile, di controllo autoriale. la tesi che sostiene tutto il discorso è che il testo narrativo sia un dispositivo retorico in senso ampio, un atto di comunicazione che rimanda sempre a un progetto generale di persuasione. Così, suggerisce Booth, il valore di un testo si può misurare anche sull'efficacia del suo funzionamento: un '"buon libro" si riconosce dalla capacità di imporre ai suoi lettori un'immediata visione del mondo. Il volume 1 "Arte e narrativa", affronta con taglio non solo accademico ma anche polemico questioni da sempre centrali nel dibattito culturale del nostro tempo.
- ISBN:
- Casa Editrice:
- Pagine: 176
- Data di uscita: 01-12-2016
Recensioni
I read this some years ago and it was completely impressive, all about tellin' and showin' and modernism wishing to drive out the author's voice and very not reliable narrators and four kinds of realism and Henry James and how tears and laughter are aesthetically frauds, god damn them to hell. Years Leggi tutto
Exam reading. Most of you probably don't care to read this. I won't be offended. This is pretty much THE bible for rhetorical literary criticism, which is, I discovered through the course of my PhD coursework, how I actually think of literature but didn't have the language for until recently. (My di Leggi tutto
One of Narratology's most daunting curses is that everyone (me too!) believes they know what it is about, except that they don't. First and third person narration, sure, basic shit, right? Except that NO! Admitting at the same time the limitations of the field (and not pretending it is an exact scien Leggi tutto
Wayne C. Booth este poate cel mai cunoscut dintre membrii Școlii de la Chicago, care prin anii ’60, se opuneau grupării Noua critică și a fermei convingeri a acesteia că opera literară este un obiect estetic autosuficient și autoreferențial, a cărei valoare trebuie căutată mai ales în limbaj și stru Leggi tutto
Just when you think Booth isn't going to present any anecdotes about his friend in his youth beating off to the orgy scenes in Brave New World BAM!--there it is--page 389.
I picked up and read "Rhetoric" from the perspective of an author-wannabe, so my copy is now scored with underlines and margin notes that will enable me to keep my interpretations and its key points straight when I browse through it later for reference. It goes beyond grammer/syntax advice, beyond p Leggi tutto
I think my mark is not fair to the book - it gives a lot of work to the brain and is really enlightening. But I certainly had problems with following author's logic and his examples often overbearingly detailed.
It's a daunting book. Readable certainly and not too pretentious, but daunting in its comprehensive nature. The technical jargon in places doesn't pause to explain its complexities. It helped me to look up words from time to time, beginning with the literal definition of rhetoric. If you can brave t Leggi tutto
I have rather mixed feelings about literary criticism. These writers are far more credentialed and experienced than I am in reading and understanding literature, yet I end up more often than not thinking that they're doing it wrong. It would seem pretty obvious from the weight of expertise that I mu Leggi tutto
Citazioni
Al momento non ci sono citazioni, inserisci tu la prima!