

Mostri. Distinguere o non distinguere le vite dalle opere: il tormento dei fan
Acquistalo
Sinossi
In un libro generato da un lungo pezzo pubblicato sulla Paris Review nel 2017, mentre nasceva il movimento #MeToo, e subito diventato virale e discusso, Claire Dederer coinvolge i lettori nel chiedersi: come dobbiamo convivere, oggi, con le opere di artisti (ma anche artiste) «mostruosi»? Possiamo e dobbiamo ancora amare le opere di Hemingway, Allen, Polanski, Miles Davis, o Picasso? I geni - che chiamiamo anche «mostri» di bravura - meritano un trattamento speciale? La responsabilità maschile è identica a quella femminile, e che cosa può far deragliare il giudizio quando l'artista è una donna, come nel caso di J.K. Rowling, o di Virginia Woolf? Dederer ammira con coinvolgimento certi film di Polanski ogni volta che li vede, ma non gli concede indulgenze o attenuanti sugli abusi: si può convivere con questa contraddizione? Sono tutte domande protagoniste di questi anni e di quelli che verranno, sui giornali e nei dibattiti in tv, ma anche negli uffici che frequentiamo ogni giorno, a cena con gli amici, e nelle nostre coscienze. Le risposte non sono mai nette, per Dederer, e proprio questo le rende delle risposte preziose e soddisfacenti. Illuminante, onesto e mai così attuale, "Mostri" è un libro scritto come una conversazione con chi legge, ricco di divagazioni interessanti, che aiuta a pensare e a discutere. Prefazione di Giulia Siviero.
- ISBN: 1281729019
- Casa Editrice: Altrecose
- Pagine: 320
- Data di uscita: 10-04-2024
Recensioni
This book is half excellent and half terrible. First, it’s a great subject, horrible people who make great art is something that bothers all of us here I think. Claire Dederer asks all the right questions and rounds up all the usual suspects, Roman Polanski, Woody Allen, Hemingway, Picasso, JK Rowli Leggi tutto
I think the problem is that I wanted this—and expected it—to be an entirely different book than what it was. There’s a lot that I felt disappointed by (it lacked areas of thought I think belong in the discussion, it felt self-serving to assuage the authors own guilt etc) but I think it just really s Leggi tutto
thank god i can go back to watching Annie Hall in peace.
Frankly, the whole discussion about the cancellation of problematic artists is rather silly, because it's based on a false dichotomy: That we have to categorize artistic output as either morally good or morally bad in order to validate our consumption of it. In our post-postmodern world, we should b Leggi tutto
**Rant alert** Haven’t read a work that bugged me as much as this one in forever. Men are monsters, right? We can all agree on that. And there’s soooo much material to craft a compelling argument on the topic of “What Do We Do with the Art of Monstrous Men.” I mean, we all just lived through Kanye We Leggi tutto
Ooof I think Claire Dederer mentions praxis only once in this book and it shows. Maybe some people find this book helpful and I don't want to poo-poo them. I don't think this book is entirely without merit, but I also don't think that this book is the "ambitious" book that the author says is her goa Leggi tutto
I didn't get what I wanted from this one.There were far too many tangents and too many potted biographies of the artists being discussed. An interesting premise but one the author struggled to add depth to, resulting in the book feeling really padded out.
Can we separate art from the artist? That's the question this book aims to answer and, surprisingly, it's longer than one word: "Duh!" But as it turns out, this question is bigger than it sounds. Film critic Claire Dederer poignantly turns to a number of case studies which peel back complex layers on Leggi tutto
such an interesting essay collection examining the fan dilemma of separating the art from the artist, what constitutes a ‘monster’, and our complicity and morality when it comes to consuming the work of, and in some cases ‘loving’, artists who have done awful things. you won’t agree with every singl Leggi tutto
Citazioni
Al momento non ci sono citazioni, inserisci tu la prima!