Sinossi
È il problema che passa nella testa di ogni visitatore di musei e gallerie, che appassiona gli amanti dell'arte e tormenta i filosofi: che cos'è mai un'opera d'arte, se oggi persino una scatola di detersivo può esserlo? Nel rispondere a questa domanda, Arthur Danto compie uno straordinario tour de force attraverso l'espressionismo astratto e la Pop Art, l'arte concettuale e il minimalismo, i racconti di Borges e i quadri di Brueghel, le poesie di Auden e i grandi nomi della filosofia analitica e continentale, costruendo quella che è diventata una pietra miliare della filosofia dell'arte e un punto di riferimento imprescindibile per la critica d'arte contemporanea.
- ISBN:
- Casa Editrice:
- Pagine: 270
- Data di uscita: 20-03-2008
Recensioni
In this work of philosophy, Danto wishes to define art, and to show why contemporary art, having attained self-consciousness, is asking the same questions as philosophy. His approach throughout the book is to compare artworks with what he calls mere real things, when both are indiscernibly alike. Th Leggi tutto
"Se a arte é às vezes uma metáfora da vida, então a familiar experiência artística de sairmos de nós mesmos - a conhecida ilusão artística - realiza uma espécie de transformação metafórica da qual somos objeto: a obra se refere afinal a nós, pessoas perfeitamente comuns transfiguradas em homens e mu Leggi tutto
Además de que podía ahorrarse casi 200 páginas, este libro no es un material muy útil si partes de una apertura a la realidad artística lejos de prejuicios baratos. (¿Qué esperar de alguien que dice que Nelson Goodman es, cito, «el principal filósofo tratante de arte»?). A fin de cuentas, es un libr Leggi tutto
I think it goes without saying that this is one of the capital works in the field of the theory of art. However, what I found most valuable were the examples Danto provides in his unique, creative yet extremely logical and well-founded manner. By concentrating on several controversial artworks and g Leggi tutto
Danto is asking an interesting question in Transfiguration of the Commonplace: what is it that we are responding to when we have an aesthetic experience? He pursues this question by investigating two identical objects, one’s an art object while the other is not. In the history of art, artists have a Leggi tutto
Undoubtedly influential, truly brilliant, also kind of a chore to read.
Danto is refreshing because he's a philosopher who actually knows his shit when it comes to art, as opposed to one who is "intrinsically philistine" and “singularly insensitive to art” like Kant (Danto's words, not mine), or other figures like Schopenhauer and Nietzsche who were consumers and admire Leggi tutto
Beaucoup de texte pour quelque chose qui aurait pu être résumé dans un essai de 100 pages.
Citazioni
Al momento non ci sono citazioni, inserisci tu la prima!