

Sinossi
Uno degli aspetti più intriganti del lavoro di Bernays concerne l'arte della politica su cui esprime una serie di valutazioni, di grande attualità, che investono le modalità di quella che oggi chiamiamo la "comunicazione politica" e la definizione della leadership. Chi governa deve sapere esercitare l'arte del comando, deve guidare i cittadini e non essere al seguito degli umori dell'opinione pubblica perché la società moderna complessa e caotica esige una leadership forte. Va sottolineato il rilievo che per Bernays assume questo aspetto della lotta politica in cui dovrebbe emergere chi ha una spiccata personalità, una sorta di "carisma" attraverso il quale, per usare le parole di Max Weber: "egli si distingue dagli uomini comuni come se fosse investito di qualità o poteri soprannaturali, sovrumani o almeno particolarmente eccezionali, in base ad esse l'individuo in questione viene trattato come un leader". Ispirandosi a questo principio Bernays difende il forte ruolo simbolico, quasi mistico, che riveste la figura del presidente nella vita politica degli Stati Uniti, ma si fa anche in qualche modo il mallevadore di scelte politiche autoritarie. Un'indicazione che verrà più tardi raccolta e tradotta in Europa nella sua forma più radicale.
- ISBN:
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- Pagine: 160
- Data di uscita: 18-09-2008
Recensioni
Bernays argues that the manipulation of public opinion is necessary for a stable and well functioning society. I found just about every paragraph of this book to be disturbing... especially considering how much power and influence he had during his lifetime - remembered as "the father of public rela Leggi tutto
Whatever and however you think about propaganda, will be completely changed after you read this short book. It is written 92 years ago, but still the concepts and the structure of what we today know as propaganda haven't changed. What tools they use to do it, how they do it, what platforms and mecha Leggi tutto
ENGLISH Laying of the foundation stone for manipulation techniques for politics, business, and interest groups This work, first published in 1928 by the guru of public relations work, seems deeply strange in that it offers the foundations for directing and influencing people to an interested public fr Leggi tutto
There's nothing quite like this. An absolutely unapologetic argument in favor of propaganda as the key tool available to the elite who form the "invisible government" directing the course of modern society. Published in 1928, the book is an attempt to rehabilitate "propaganda" as a nece3ssary and ul Leggi tutto
His Master's Voice 'We Can Do It!' (aka Rosie the Riveter) Propaganda Poster, J. Howard Miller, 1943 'Daisy' Political Advertisement for LBJ, 1964 ---- This textbook has been written by one of the fathers of PR, marketing and mass advertisement. In this essay, Sigmund Freud's nephew develops the
A bit dated PR manual.
Not too long ago there was a story about how some naughty European technocrats admitted that they were planning to use this or that method to deliberately influence the thought waves of the unwashed masses. Backlash ensued. People shared the expose and expressed their righteous indignation but as far Leggi tutto
Citazioni
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